Socha Jaroslava Róny Čas ticha získává tvar

Model sochy Jaroslava Róny Čas ticha

Čas ticha

18/3/2025

Vytisknout
Kopírovat odkaz
Sochař Jaroslav Róna u své sochy Čas ticha
Sochař Jaroslav Róna u své sochy Čas ticha
Model sochy Jaroslava Róny Čas ticha

Čas ticha

18/3/2025

Vytisknout
Kopírovat odkaz

„A teď mi tu sochu otočte!“ Zní to prostě – ale ne když monument vzniká z kamene, který po vytěžení vážil rovných sto tun. Opracování čtyřmetrového oválu pro Památník ticha na nádraží Praha-Bubny pokročilo do poloviny a obří kus žuly proto kameníci za pomoci těžké techniky ve čtvrtek 13. března otočili tak, aby mohli pokračovat na druhé straně.

„Tvar sochy vychází ze symbolu času, což je ještěr nebo had, který požírá vlastní ocas. A více méně má tvar oválu. Já jsem z něj odstranil všechno přebytečné – nožičky, hlavičky – a nechal ovál čistý,“ vysvětluje symboliku skulptury její autor Jaroslav Róna.

Monumentální žulovou sochu takovýchto rozměrů je extrémně náročné nejen vytvořit, ale i financovat. Jen samotný kámen koupil Róna za milion korun ze svých vlastních úspor. Vytáhnout ho z lomu stálo dalších dvě stě padesát tisíc. Statisíce pak stojí opracování, manipulace a otáčení, výroba speciálních vrtáků a obráběcích nástrojů, které taková specifická kamenická zakázka vyžaduje.

Co tedy pro sochaře znamená pracovat na díle, které bude ve své finální podobě vážit zhruba 65 tun? „Mě chrání to, že s kamenem pracuji teprve posledních patnáct let, takže toho o něm zase tolik nevím a dopouštím se věcí, které by si nikdo nedovolil. Například to pomáhá mojí odvaze při volbě velikosti kamene. To je takový můj recept, aby se člověk práce s kamenem nebál,“ směje se Jaroslav Róna. „Takže zatímco bronzové sochy v modelu sám opracovávám, ty kamenné vytvářejí kameníci a já je jen koriguju,“ doplňuje.

Socha má být hotová do konce roku. Následně bude instalována v Parku Petra Ginze, který vzniká kolem budovy Památníku ticha, bývalého nádraží Praha-Bubny. V tuto chvíli zbývá opracovat druhou stranu oválu. Poté do něj kameníci vyvrtají otvory a do nich vsadí válcovité tyče, které na povrchu vytvoří reliéf. „Ten ponese Braillovým písmem zapsaný úryvek textu Hanny Arendtové, který hovoří o vzniku totality a zla a všech těch temných věcí, které provázejí dvacáté a zdá se, že i jednadvacáté století. Je to takový symbol temné historie lidstva. A můj dar všem lidem, kteří byli pronásledováni během holocaustu a samozřejmě i členům mé rodiny, kterých z té židovské části zahynuly dvě třetiny,“ doplňuje k symbolické rovině díla a jeho propojení s Památníkem ticha Jaroslav Róna.