O projektu
Unikátní mobilní aplikaci pro rychlou psychologickou první pomoc v krizových situacích jsme poprvé podpořili už v roce 2021. Vytvořila ji tehdy jednadvacetiletá studentka Veronika Kamenská s pomocí kamarádů a spolužáků. Všichni na ní pracovali čistě dobrovolně, ve svém volném čase. Díky překladům do dalších jedenácti jazyků dnes aplikaci využívá přes sedm set tisíc uživatelů po celém světě.
V průběhu své existence Nepanikař neskončilo jen u aplikace a reagovalo na znepokojující stav dostupnosti psychické pomoci v České republice. Výskyt duševních onemocnění u mladých lidí je vysoký, a přestože nejsou k dispozici exaktní data u dětí, odhaduje se, že hodnoty jsou alarmující. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) se s duševními obtížemi potýká každé sedmé dítě a dospívající, nicméně reálná čísla mohou být ještě vyšší. V českém prostředí situaci navíc komplikuje špatná dostupnost odborné péče: čekací doby u psychologů a psychiatrů běžně dosahují až půl roku. Nepanikař proto krátce po svém vzniku spustilo prostřednictvím svého webu on-line poradnu, kde krizoví interventi poskytují anonymní a bezplatnou podporu v otázkách duševního zdraví nebo v náročných životních situacích.
Fungování poradny v současnosti zajišťuje denně dvacet dobrovolníků s odborným výcvikem a jeden placený koordinátor, který je nutný pro řešení náročnějších chatů a kritických situací. Každý den využije služby poradny, ať už online nebo telefonicky, průměrně kolem pěti set lidí se sebevražednými myšlenkami. Většina z nich je ve věku do 25 let. V počtu kontaktů je poradna Nepanikař v těsném závěsu za Linkou bezpečí.
Zapojením dobrovolníků projekt získává další rozměr, když napomáhá také rozvoji odborníků, kteří v poradně získávají zkušenosti z praxe. Součástí nadační podpory byla od počátku kromě zdokonalování aplikace také úhrada nákladů spojených se vzděláváním poradců a jejich mentoringem.
Tým Nepanikař má letos v plánu mimo jiné lehký redesign aplikace, vylepšení analytiky poskytnutých služeb a rozšíření kapacit chatové poradny. Podporu pro tyto své plány ale získává jen obtížně; především z toho důvodu, že Nepanikař není registrovaná sociální služba, a proto nedosáhne na mnoho grantů. Kdyby však organizace tento status chtěla získat, znamenalo by to obrovské administrativní zatížení, složitější zaměstnávání nebo podléhání mnoha regulacím. To všechno by její fungování ještě více komplikovalo. Právě to je jeden z důvodů, proč jsme se rozhodli Nepanikař znovu podpořit.
O potřebě a užitečnosti Nepanikař svědčí kromě rostoucího počtu uživatelů také uznání odborné veřejnosti. Zmínit můžeme například získání Ceny SDGs, Czech Digi@Med award nebo nominaci v Křišťálové lupě.