Jaký byl příběh, díky kterému se socha od svého námětu a vzniku dostala až na Expo v Dubaji?
Jaroslav Róna: Já řeknu svoji část. Asi po třech letech práce se nám podařilo ten blok, opracovaný jen z jedné strany, zvednout. Celé se to totiž dělá naležato. A já byl tak nadšený, že konečně vidím, jak to vypadá vestoje, že jsem to vyfotil a chtěl jsem se někomu pochlubit. Tak jsem fotku poslal lidem, o kterých vím, že mají rádi moje velké sochy, což je zejména moje žena Lucie, Leoš Válka, zakladatel a ředitel Centra současného umění DOX, a ten třetí je asi můj kamarád sochař Stefan Milkov. A teď už pokračuje Marek...
Marek Vocel: Mě téma robota zajímalo už dva roky předtím kvůli stému výročí slova „robot“ a říkal jsem si, že by bylo hezké vymyslet k tomu nějaký projekt. Ale jednak jsem na to neměl čas a jednak, upřímně řečeno, mě nic kloudného nenapadlo, tak jsem na to prostě zapomněl. Nicméně shodou okolností jsem se dostal k představení Robot Radius, které zkoušeli v prostorách DOXu, jehož obchodní aktivity zastupuje moje agentura. Připravovala ho Laterna Magika pro Expo v Dubaji jak kvůli zmíněnému výročí, tak protože Laterna Magika je s Expem historicky spojená už od roku 1958, kdy byla pro světovou výstavu v Bruselu vytvořena. Radim Vizváry a Michal Pavlíček byli záruka toho, že to bude dobré, tak jsem se pokusil vzniku toho představení pomoci. Myslím, že se to opravdu povedlo, přestože v době covidu to bylo náročné kvůli obtížnému financování umění, komplikovanému organizování zkoušek a podobně. Takže takhle jsem se k tématu po roce a půl vrátil, ale dál už mě nenapadlo se jím zabývat, dokud jsem nepřišel během lockdownu do kanceláře Leoše Války. Sedíme tu v jednom baráku vedle sebe a v době, kdy všichni museli být doma, jsme tady byli dost osamocení. Tak jsme se navštěvovali – vždycky na jedno kafe ráno a jedno odpoledne, abychom v té depresi nebyli úplně sami. A při jedné z těch návštěv jsem u Leoše na stole uviděl vytištěnou fotku té sochy. Vidím v ní robota a přišlo mi to ohromně zajímavé, tak se ptám, co je to za sochu. A Leoš říká: „To mi teď před deseti minutami poslal Jarda Róna, co si o tom myslím, že to zrovna dodělal.“ Mně se ta socha hrozně líbila a další den mi došlo, že se tu ke mně oklikou zase vrátilo téma robota. Přitom Jarda ji vůbec nedělal k tomu výročí a byla to jen shoda okolností.
J. R.: Já jsem ani nevěděl, že je nějaké Expo ani že je sto let robota. Já jsem nevěděl nic.
M. V.: Jarda tu sochu dělal čtyři nebo pět let, to bylo...
J. R.: To bylo moje osobní vyrovnání se světem techniky.
M. V.: Jedním z témat českého pavilonu na Expu je robotika jak z technologického, tak z kulturního a společenského hlediska. Dostat tam obrovský trvalý kamenný monolit, který před technologizací světa varuje, mi přišlo ohromně zajímavé. Expo je supermoderní, věnuje se umělé inteligenci a v dnešní době, kdy NFT a crypto art představují nejsledovanější umělecký obor, je tohle naprostý kontrast. A zároveň i proti všem moderním trendům, které se hodně projevují v arabském světě a v Dubaji zvlášť. Zkrátka jsem měl pocit, že by se to tam strašně hodilo, a hledal jsem někoho, kdo by záměr podpořil. A tak mě napadlo oslovit Nadaci PPF, jestli by vzhledem k jejímu zaměření nebylo vhodné téma a předmět podpory vyvézt něco takhle symbolického od českého umělce jednoznačných kvalit právě na Expo. Na straně nadace jsem se setkal s okamžitým zájmem, protože to spojení bylo všem úplně zřejmé. To je celý příběh, ve kterém obrovskou roli sehrála souhra různých náhod.