Z výstavních novin Oživovatel jsem se dozvěděl, že Jiří Trnka uměl kreslit a psát oběma rukama. Jak to máte vy – umíte kreslit?
Nějak kreslit musí umět u animovaného filmu každý. S Trnkou bych se ale nesrovnával ani omylem, protože kromě toho, že to byl výtvarník animovaných filmů, byl i geniální malíř, sochař, loutkář, neskutečně všestranná osobnost. Ale obecně, když se hlásíte na jakoukoliv školu zaměřenou na klasickou animaci, je kreslení součástí přijímaček.
U hraného filmu jsou role většinou dost jasně dané – herečka, režisér, scénografka, architekt, scenárista, maskérka, produkční... U animovaného filmu to ale často působí tak, že mezi rolemi je obrovská propustnost. Kdo tedy vlastně je a co všechno musí umět tvůrce animovaného filmu?
Záleží na typu filmu. Na jedné straně je autorský animovaný film, kde je to záležitost autora od A do Z. To jsou většinou krátké filmy, aby to ten člověk byl schopen utáhnout. V dnešní době digitálních technologií už není problém ani film nasnímat, protože pokud nechcete, nepotřebujete ani kameru a fotografické vzdělání. Všechno totiž hned vidíte na monitoru nebo to vytváříte přímo v počítači. U některých typů animovaných filmů tak odpadá kameraman a často i střihač a zvukař. Jsou lidé, kteří díky pokročilé technice film udělají sami úplně celý.
Když se ale podíváte od nás trochu západněji, kde je všechno víc profesionalizované v tom smyslu, že produkce je tam pravidelná a dělá se ve velkém, tak tam je specializace obrovská. U nás třeba existuje profese výrobce loutek. Ale tam mají specialisty vlásenkáře nebo lidi, co jen šijí šatičky. Dokud u nás existovala velká studia, jako studio Jiřího Trnky nebo zlínské studio, bylo to tam podobné. Dneska už to takhle nefunguje, a když jdete v České republice studovat animovaný film, tak vás protáhnou celým tím procesem. Jeden z našich pedagogů používal krásné úsloví, že animátor rovná se devět řemesel, desátá bída a pak je teprv animace. Takže všichni umí tak trochu všechno. Má to obrovské nevýhody, protože se v tom můžete hrozně utopit. Když hlídáte jenom to, aby film skvěle fungoval třeba scenáristicky nebo režijně, a zároveň máte další lidi, kteří vám řeknou „hele, tohle není dobrej nápad“ a vy se s nimi hádáte, můžete dosáhnout daleko vypilovanějších výsledků. Nicméně vždycky je dobré mít přesah do ostatních řemesel, protože když vám pak třeba někdo tvrdí, že něco nejde, tak můžete argumentovat, že jde, nebo to můžete dokonce sám udělat nebo předvést, že je to možné.
Co všechno jste tedy vy sám dělal u filmu Myši patří do nebe? Ať si to dokážu představit.
Tenhle film byl fúze našeho a západního přístupu. Vzhledem k jeho rozměrům jsme věděli, že se musíme specializovat a nemůžeme všichni dělat všechno. Ale naše česká zkušenost je prostě v něčem opravdu jiná. Třeba v tom, že režisér u nás opravdu rozumí animovanému filmu, což jinde není nutné. Animované filmy často režírují režiséři hraných filmů a mají k sobě ještě animačního režiséra, který jejich instrukce překládá pro animovaný film. Pak je tam přímo šéf animace, vrchní animátoři, kteří určují styl jednotlivých postav, a potom teprve další animátoři a jejich animační asistenti. Takhle se to s našimi možnostmi samozřejmě nedalo dělat a ani na to nejsme v České republice zvyklí. My jsme – bohužel – některé funkce kumulovali. Také jsme kvůli tomu byli dva režiséři, protože Denisa Grimová, moje spolurežisérka a zároveň manželka, od začátku věděla, že chce být i výtvarnicí filmu. To je velmi náročná kombinace, protože výtvarník má strašně práce, samo o sobě to vyžaduje plné nasazení. Bylo tam pětaosmdesát různých postav, shodou okolností taky osmdesát pět různých prostředí a to všechno musí výtvarníkovi projít rukama. Některé loutky Denisa vyráběla úplně sama. Takže jsme od začátku věděli, že se o to musíme podělit. Já jsem si přibral technickou a technologickou stránku věci, a tak jsme s kameramanem a producentem v první řadě řešili, jak to vůbec budeme vyrábět, na co, jak a čím budeme točit, v jakém formátu, jaký software budeme používat, jaké lampy nebo mechanismy pro pohyb kamery. A potom jsem pomáhal Denise s výtvarnou stránkou. Ani ne tolik jako výtvarník, ale převáděl jsem její dvojrozměrné koncepty do 3D prostoru.