O projektu
Poslední ročník Bienále umění v Benátkách se konal v roce 2019 a navštívilo ho 600 000 lidí. Kvůli pandemii covidu-19 připadl další až na příští rok. Vzhledem k hluboké stagnaci, která postihla umělecký svět v důsledku pandemické krize, je velice očekávaným momentem, který ukáže, jak dokázali umělci na toto období reagovat. V tomto kontextu nabízí výstavní projekt Ronyho Plesla pro benátský kostel Santa Maria Della Visitazione historickou příležitost, která umožní nejen představit světové veřejnosti jednu z nejvýraznějších postav současného českého umění, ale také znovu připomenout mnoho staletí trvající tradici a kvalitu českého sklářství.
Příležitost je to tím výjimečnější, že plastiky pro expozici vzniknou světově unikátní technologií tavení skla, která dovoluje vytvářet díla bez mnoha omezení, jež dosud umělcům pracujícím se sklem svazovala ruce. Sklářský inovátor Jiří Šín na ní pracoval celých dvanáct let a v současné době je jediným člověkem na světě, který zná celý její postup. Dá se předpokládat, že její uvedení ve světovém kontextu bude znamenat přelom v tvorbě skleněné plastiky. Umožňuje totiž vytvářet objemné, tvarově komplikované a strukturované trojrozměrné objekty odlité z jednoho kusu, což dosud nebylo možné.
To, že k jejímu představení dojde v Benátkách, je přitom symbolické, protože právě benátské sklo se společně s českým může pochlubit nejdelší tradicí i nejvyšší kvalitou. Zároveň mezi českým a benátským sklářstvím vždy panovala určitá rivalita a soutěživost. V osobnosti a tvorbě Ronyho Plesla se oba tyto proudy setkávají a snad i usmiřují. Díky svým českým kořenům a studiu a následnému několikaletému angažmá u jedné z nejstarších sklářských rodinných firem Barovier & Toso, která byla založena ve 13. století na benátském ostrově Murano, totiž umělecky čerpá z obou.
Světový příběh sklářského řemesla se tak posouvá do další kapitoly, ale současně stále žije ze svých kořenů: Rony Plesl spolupracuje s českými sklářskými mistry na unikátní technologii, která proměňuje celé odvětví, a zároveň se pokorně hlásí k proslulé tradici, kterou svým mistrovstvím pozvedá do oblasti nejaktuálnějšího umění.