Rony Plesl: největší skleněné plastiky světa pro Bienále umění v Benátkách

Rony Plesl logo

Rony Plesl

7/9/2021

Vytisknout
Kopírovat odkaz
Rony Plesl ve svém ateliéru
Rony Plesl ve svém ateliéru
Rony Plesl logo

Rony Plesl

7/9/2021

Vytisknout
Kopírovat odkaz

V rukou mezinárodně uznávaného umělce se spojí přelomová, světově unikátní technologie tavení skla s tradicí českého sklářství při vytváření autorských skleněných plastik. A to během jedné z nejprestižnějších přehlídek výtvarného umění na světě – Biennale Arte 2022.

Příjemce daru

RONYPLESL

Datum podpory

červen 2021

Proč podporujeme

  • Rony Plesl patří k nejuznávanějším umělcům v oblasti skleněné plastiky v mezinárodním měřítku a zároveň se hrdě hlásí k odkazu a tradici českého sklářství
  • jeho výstava v Benátkách během bienále v roce 2022 bude pravděpodobně jediným českým odkazem a Rony Plesl je tak mimořádným velvyslancem českého umění i sklářského řemesla na této významné události
  • vystavené objekty vzniknou světově unikátní technologií tavení skla, kterou vyvinul sklářský inovátor Jiří Šín; představuje revoluci v tvorbě skleněné plastiky a díky tomu, že umožňuje vyrobit mimořádně rozměrné skleněné objekty z jednoho kusu, otevírá obrovské možnosti jak v umění, tak v architektuře a práci s veřejným prostorem
  • Rony Plesl, Jiří Šín a jejich spolupracovníci investují do přípravy expozice obdivuhodné množství času, práce, energie i financí

O projektu

Poslední ročník Bienále umění v Benátkách se konal v roce 2019 a navštívilo ho 600 000 lidí. Kvůli pandemii covidu-19 připadl další až na příští rok. Vzhledem k hluboké stagnaci, která postihla umělecký svět v důsledku pandemické krize, je velice očekávaným momentem, který ukáže, jak dokázali umělci na toto období reagovat. V tomto kontextu nabízí výstavní projekt Ronyho Plesla pro benátský kostel Santa Maria Della Visitazione historickou příležitost, která umožní nejen představit světové veřejnosti jednu z nejvýraznějších postav současného českého umění, ale také znovu připomenout mnoho staletí trvající tradici a kvalitu českého sklářství.

Příležitost je to tím výjimečnější, že plastiky pro expozici vzniknou světově unikátní technologií tavení skla, která dovoluje vytvářet díla bez mnoha omezení, jež dosud umělcům pracujícím se sklem svazovala ruce. Sklářský inovátor Jiří Šín na ní pracoval celých dvanáct let a v současné době je jediným člověkem na světě, který zná celý její postup. Dá se předpokládat, že její uvedení ve světovém kontextu bude znamenat přelom v tvorbě skleněné plastiky. Umožňuje totiž vytvářet objemné, tvarově komplikované a strukturované trojrozměrné objekty odlité z jednoho kusu, což dosud nebylo možné.

To, že k jejímu představení dojde v Benátkách, je přitom symbolické, protože právě benátské sklo se společně s českým může pochlubit nejdelší tradicí i nejvyšší kvalitou. Zároveň mezi českým a benátským sklářstvím vždy panovala určitá rivalita a soutěživost. V osobnosti a tvorbě Ronyho Plesla se oba tyto proudy setkávají a snad i usmiřují. Díky svým českým kořenům a studiu a následnému několikaletému angažmá u jedné z nejstarších sklářských rodinných firem Barovier & Toso, která byla založena ve 13. století na benátském ostrově Murano, totiž umělecky čerpá z obou.

Světový příběh sklářského řemesla se tak posouvá do další kapitoly, ale současně stále žije ze svých kořenů: Rony Plesl spolupracuje s českými sklářskými mistry na unikátní technologii, která proměňuje celé odvětví, a zároveň se pokorně hlásí k proslulé tradici, kterou svým mistrovstvím pozvedá do oblasti nejaktuálnějšího umění.