Skleněné stromy Ronyho Plesla se v italských Benátkách představují světu

Rony Plesl logo

Rony Plesl

20/4/2022

Vytisknout
Kopírovat odkaz
Expozice sochaře Ronyho Plesla Stromy rostou z nebe v benátském kostele Santa Maria della Visitazione, La Biennale di Venezia
Expozice sochaře Ronyho Plesla Stromy rostou z nebe v benátském kostele Santa Maria della Visitazione, La Biennale di Venezia
Rony Plesl logo

Rony Plesl

20/4/2022

Vytisknout
Kopírovat odkaz

Rony Plesl patří mezinárodně k nejuznávanějším umělcům v oblasti skleněné plastiky. Dnes se stává mimořádným velvyslancem českého umění i sklářského řemesla na Biennale Arte 2022, jedné z největších a nejrespektovanějších světových uměleckých událostí.

V potemnělé lodi renesančního kostela září čtyři skleněné monolity. Tři plastiky z čistého křišťálového skla, jejichž povrch tvoří otisk osmdesátiletého dubu ze severočeských lesů, jsou vztyčeny vertikálně ve volném prostoru a zrcadlí rytmus sloupů kostelních oltářů. Jejich „kůra“ dokonale reprodukuje svůj vzor a vybízí k dotyku, zatímco ledově průsvitný povrch láká diváka k nahlédnutí dovnitř a k pomyslné cestě za pravou podstatou věcí. Čtvrtý strom, umístěný v blízkosti oltáře, symbolizuje duchovní a transcendentní poselství transformace, které vyjadřuje skutečná metamorfóza kůry stromu v lidskou postavu. Je pokryt basreliéfem těl Ježíše Krista a uranové sklo, z nějž je vyroben, osvětluje prostor tajemným, zjevujícím světlem.

Expozice sochaře Ronyho Plesla s názvem Stromy rostou z nebe je ode dneška k vidění v benátském kostele Santa Maria della Visitazione z počátku 16. století. Vznikla přímo pro toto místo a je součástí sekce Collateral Events jedné z nejprestižnějších světových přehlídek současného umění La Biennale di Venezia, která potrvá až do 27. listopadu.

Rony Plesl vytvořil všechny čtyři vystavené plastiky ve spolupráci se sklářským mistrem a inovátorem Jiřím Šínem revoluční technologií, která umožňuje vznik objemných a tvarově komplikovaných skleněných objektů. Jedinečný postup spočívá v odlévání skla, jako by to byl bronz, což dává umělci naprostou uměleckou svobodu v tvůrčím procesu, který může začít u modelů z papíru, sádry nebo u předmětů nalezených v přírodě. Jiří Šín na technologii, kterou nazval Vitrum Vivum (Živé sklo), pracoval dvanáct let, a přinesl v ní do světa tavené skleněné plastiky obrovskou škálu nových možností. Pleslovy Stromy rostou z nebe jsou světovou premiérou soch tohoto měřítka, které novou převratnou technologii celoplošného reliéfního odlévání skla využívají. Koncept instalace je dílem uznávaného českého architekta Josefa Pleskota, který v něm reflektuje proporce renesančního architektonického kánonu symetrie a perspektivy.

Nadace PPF s radostí podpořila mimořádnou příležitost představit světu toto výjimečné dílo českého původu. Vnímáme totiž jako důležité, že vzniklo spojením českého talentu a umělecké vize, technologické invence a současně respektu k naší umělecké i řemeslné tradici.

Uranové sklo z expozice sochaře Ronyho Plesla Stromy rostou z nebe v benátském kostele Santa Maria della Visitazione, La Biennale di Venezia

Zaujalo nás, že...

... každá ze čtyř plastik váží okolo 600 kg a měří na výšku 205 cm.

... pro instalaci děl vyrobil Jiří Šín speciální ručně ovládané stroje s kladkou na vztyčení stojících kmenů a také na položení uranového kmene na podstavec.

... přeprava a instalace trvaly mnohem déle, než se původně očekávalo: ve čtvrtek od 9 hodin ráno se plastiky nakládaly v dílně Jiřího Šína v Bělé pod Bezdězem, kamion ale vyrazil do Itálie až v 19 hodin večer, v kostele Santa Maria della Visitazione se začalo instalovat v pátek v 10 hodin a instalace trvala až do sobotního večera.

... technika uranového skla byla objevena v Čechách v období baroka a dodává materiálu nadpřirozenou podzemní fosforeskující záři v jasně žlutozelené barvě.