A tím se dostáváme ke třetí rovině, což je marketing a PR. Tedy fázování tiskových zpráv, komunikace s novináři, rozesílání náslechů nebo organizace rozhovorů. U některých alb děláme poslechovky. To znamená, že zveme novináře a desky jim pouštíme. Marketing spočívá v inzerci, přičemž placenou inzerci dáváme výlučně do hudebních časopisů. Vyhodnotili jsme si, že nemá smysl dávat inzeráty do celoplošných multitematických médií, a samozřejmě jsme taky limitovaní rozpočtem.
U vážné hudby inzerujeme v renomovaných zahraničních časopisech typu Gramophone nebo BBC Music Magazine. A třeba loňské album Britten zabodovalo mezinárodně, když skladba z něj byla asi dva nebo tři týdny po vydání na prvním místě jednoho celosvětového playlistu. Další album z minulého roku, které bylo v tomto smyslu úspěšné, je Gilgul Davida Dorůžky, Roberta Fischmanna a Martina Nováka. To se zase objevilo v evropských žebříčcích world music. Do tohoto žánru nějakým způsobem zapadá hodně našich titulů a už v minulosti se nám tam párkrát zadařilo. Pak už je jenom otázka, jaký z projektů, které vydáváme, má vůbec nějakou schopnost promluvit v zahraničí.
To by mě ale právě zajímalo. Vy jste absolvoval dvě turné po Americe s kapelou Sto zvířat, přesto ale říkáte, že jste tam vlastně moc neprorazili. Přitom o něčem takovém si většina českých muzikantů může nechat jen zdát. Má česká hudba nějakou šanci oslovit zahraniční publikum? A pokud ano, tak jaká? Na první pohled se zdá, že takové případy jsou dost výjimečné. Je to tím, že je naše hudba prostě horší než ta světová nebo svět z nějakého důvodu nezajímá?
Na to samozřejmě neexistuje jedna odpověď. Zaprvé je potřeba z tohoto tématu vydělit vážnou hudbu, protože u té se všechno řídí pouze interpretačními dovednostmi. Máme řekněme pět až deset umělců, kteří mají velmi slušnou – někteří opravdu extrémně dobrou – mezinárodní kariéru. Jako třeba Jakub Hrůša nebo Magdalena Kožená. To jsou lidi, které zná celý svět, protože jsou to výborní interpreti a jsou žádaní. Ale soutěž je v téhle oblasti obrovská a člověk musí mít samozřejmě i štěstí. Většinou se lidé prosadí tak, že někde zaskakují. Zvlášť u dirigentů je to typické. Nějaký slavný dirigent onemocní, tak zavolá někomu mladému, kdo má skladbu v repertoáru, on ji oddiriguje a najednou jsou toho plné noviny, protože si ho všimnou a od té doby je zajímavý. A kromě toho, že je dobrý, začne být i i slavný.
A když se podíváme do populární hudby?
Tam záleží na spoustě aspektů a dostat se na přeplněný mezinárodní trh taky rozhodně není jednoduché. Nefungují tam ani odrazové můstky jako ve vážné hudbě, třeba soutěže nebo zmíněné záskoky. A to, že někdo v Čechách dostal Anděla, nikoho nezajímá už v Polsku, natož v Americe. Takže si myslím, že záleží jenom na tom, jak zarezonuje kvalita samotné produkce. A je vyzkoušené, že nefunguje nabízet to samé, co nabízejí ti úspěšní v Americe. Existují mraky umělců, kteří si myslí, že když budou znít jako ta a ta kapela nebo ten a ten zpěvák, tak prorazí. Potom tak zpívají, frázují, přejímají manýry, protože teď to tak letí. To rozhodně není cesta. Jednak mizí autenticita, o které jsme se bavili, protože pak už je to jenom napodobování slavných vzorů, a zároveň je historicky vyzkoušené, že pokud někdo z Čechů uspěl v populární hudbě v cizině, vždycky to byli umělci, kteří nabízeli svoje vidění světa a bylo jim úplně jedno, jestli to někoho venku zajímá, nebo ne. A tím mám na mysli lidi, jako je Iva Bittová nebo Věra Bílá. Ta cestovala po Evropě, hrála pro obrovské sály, protože takovýhle přístup k romské hudbě ještě nikdy nikdo neviděl. Ella Fitzgerald romské hudby, bez přehánění. Zpívala, co chtěla a jak chtěla, a vůbec se nestala slavnou, protože by se někomu podbízela.
Takže jediné – pochopitelně dost nekonkrétní – doporučení hudebníkům, kteří by takovou ambici měli, je zůstat svůj a nesnažit se strefit do nějakých očekávání.
Základ úspěchu venku je, že člověk nabízí něco, čeho si lidi všimnou, protože takhle to ještě nikdo nedělal. Pak vyčnívá z davu. Tady víc funguje originalita než autenticita, ta sama o sobě ještě nic neznamená, protože přetlak je pořád obrovský. Rockových kapel, které hrají jako ZZ Top, je po světě mnoho desítek tisíc a stejně se nikdo těm ZZ Top nevyrovná. A v tom davu žádnou z nich nerozeznáte od jiné. Ale jakmile někdo něčím vyčnívá, řeknete si – hele, támhle je někdo vyšší než ostatní. Samozřejmě se to nestane tak, že by člověk záměrně chtěl. Ale když nabízí tvorbu, která je lidem srozumitelná po emotivní stránce a trošičku vyčnívá, je větší šance si ho všimnout.
Ani hudba, kterou vydáváme my, nemá moc mezinárodní publikum. Zajímá novináře, jezdíme na zahraniční veletrhy, máme početnou komunitu lidí, kteří třeba dělají pořady o naší hudbě v rádiu – v Lucembursku, v Srbsku, ve Francii, v Americe, ve Finsku... Máme hodně kontaktů a lidí, kteří čekají, až jim něco pošleme, a pak to zahrají v rádiu. Jejich posluchače to někdy zaujme a ve výsledku to pro nás znamená třeba sto streamů na Spotify, což je nula korun. Ale s podporou, jakou teď máme od Nadace PPF, se to dá dělat na profesionálnější úrovni a věnovat se i té druhé fázi práce. Nejenom vrhnout hudbu na trh a přestat se o ní starat, jak jsem to dělával dřív, ale dostat ji k lidem. To je v zásadě důvod, proč to děláme a proč nám to dává smysl.