Nobody: Byl moment, kdy už tě to taky štvalo a říkal sis, že fakt nevíš, kam dál?
Yemi: Byl to moment asi týden nebo deset dní před premiérou. Měli jsme první zkoušku na jevišti. Ten den ráno jsem ještě dělal nějaké změny, protože se mi to nelíbilo. Tanečníci byli pod velkým tlakem a já jsem to neodhadl. V divadle je potřeba věci zafixovat včas a pak už je jenom opakovat, zatímco já v tom svém světě můžu dělat změny do poslední chvilky. Tak jsem tam udělal pár změn, které se na zkoušce projevily tak, že lidi si to nepamatovali, zapomínali choreografii, světla nefungovala, prostě neštěstí. Já se úplně propadal do sametového křesla v tom Národním divadle a říkal jsem si, proboha...
Po téhle zkoušce jsem šel domů, dal si vanu a měl jsem depresi. Ráno jsem vstal o dvě hodiny dřív a meditoval. A hledal jsem, z jakého konce to vzít, protože to byl ten nejnižší bod. A upřímně, já jsem si ani neuměl představit, že bych v takové situaci vůbec nikdy mohl být. Udělal jsem stovky show a takováhle věc se mi nikdy nestala. Stalo se mi, že jeden nebo dva tanečníci to třeba úplně necítili nebo byli proti, ale to nebyla takováhle velká věc. A já si říkal – wow, takže takovýhle je to pocit, když to prostě nedáš. Pak jsem jel do divadla, a když přišli tanečníci, viděl jsem, jak jsou skleslí.
Ale byl jsem připravený a řekl jsem jim – já se vám omlouvám za to, že jsem vám v tom ráno udělal bordel, mrzí mě to a je to moje zodpovědnost. Není to vaše chyba, ale moje. Dobrá zpráva je, že všechno, co potřebujeme k tomu, aby to za týden na premiéře dopadlo dobře, je teď v tomhle sále. Je to ve vás, v tom, co dokážete, v tom konceptu, v příběhu. Všechno tady je. A my se musíme rozhodnout, jestli to chceme vykřesat, jestli se chceme propojit, nebo ne. To byl moment, kdy jsem si kleknul na kolena a zabořil ruce do hlíny. Šel jsem na nejnižší úroveň v obrovské pokoře, ale zároveň jsem to pořád vedl, protože to byla moje zodpovědnost. Stalo se něco magického a oni se úplně proměnili. Najednou viděli a cítili, že je to hop nebo trop, tak se hecli, a byl to nejlepší trénink za ty dva měsíce. Všichni do toho šli naplno a udělali jsme víc než předtím za celý týden.
Od té chvíle to na jevišti najednou pomaličku začalo vykvétat. Přitom tam nebylo nic jinak. Pořád stejná choreografie, stejná hudba, stejné kostýmy, ale začalo se to spojovat. Světla se spojila s emocí tanečníků, emoce tanečníků s konceptem, koncept se spojil s hudbou a najednou to začalo, jak se říká, cinkat. A já si uvědomil, že můžeš mít opravdu sebelepší záměr a námět a můžeš mít spoustu peněz a spoustu času, ale pokud se ti lidi nerozhodnou, že budou pracovat spolu, pokud se nerozhodnou, že věří tomu, co dělají spolu, tak nemáš šanci to prolomit. A možná to ani nešlo jinak, protože já nejsem žádný akademik, nestudoval jsem balet a přišel jsem tam jako outsider.
S odstupem jsem si pak uvědomil, jak jsme všichni křehcí, jak se jako umělci a tvůrci propadáme do hlubin svých vlastních vykopaných příkopů. A jak vlastně o nic nejde. Nejde o život. Když se na to dneska podívám zpátky, zasměju se a řeknu si – wow, to je vlastně obrovskej progres. Někdo mi umožnil se posunout a vyrůst touhle zkušeností. Toho si vážím, i když to bolelo.