O projektu
Grafický design nejsou jen krásně zpracované knihy, ale i varovné nápisy nebo plakáty nacistické či komunistické propagandy, státní symboly, poštovní známky, bankovky, loga institucí, dopravní značky, orientační systém v metru, obaly výrobků nebo filmové plakáty. Všechny tyto grafiky jsou součástí české národní identity. Jak vznikaly a kdo za nimi stojí?
Projekt Identita – příběh českého grafického designu systematicky představuje osobnosti, které se podílely či podílejí na vytváření obrazu našeho národa nebo formují veřejný prostor a jeho proměnu od začátku 20. století po současnost. V Česku tento obor zatím takto komplexně nikdy zmapován nebyl, přestože český grafický design je dlouhodobě respektovaný i v zahraničí a tvorba jeho předních osobností by vydala na samostatné monografie.
Výstava, která je k vidění od 12. 10. 2024 do 2. 2. 2025 ve všech třech podlažích Musea Kampa, ukazuje to nejlepší z historie českého grafického designu, tedy díla, ve kterých jde ruku v ruce estetická kvalita, dobré technické nebo řemeslné provedení a funkčnost. Návštěvníci mohou vidět několik stovek exponátů od začátku 20. století do současnosti: ikonické plakáty, špičkově upravené knihy a časopisy, desítky logotypů, vývoj státních symbolů, navigačních systémů a také výjimečné příklady grafického designu z epochy audiovizuálních médií. Výstava objasňuje, jak jednotlivá díla vznikala a jak pozitivně či negativně ovlivnila nebo ovlivňují naše životy, a její návštěvníci se seznámí také s širším kulturně-historickým a politickým kontextem vystavených exponátů. Nabízí také jedinečný zážitek s artefakty v reálném měřítku a možnost prohlédnout si originální skici, tisky a objekty.
Výstava, kterou připravili Filip Blažek a Linda Kudrnovská a jejímž komisařem je David Korecký, doplňuje ostatní části multižánrového projektu, který zahrnuje televizní cyklus odvysílaný v lednu a únoru 2024 Českou televizí, celovečerní film o grafickém designu, který česká kina promítají od 10. října, a stejnojmennou knihu, která vyšla k výstavě jako katalog a zároveň je monografií grafického designu.
Celý projekt má navíc propracovaný přesah do oblasti vzdělávání (nejen) mladé generace a mimo jiné vytváří příležitost k diskusi, která by měla vést k pochopení celého oboru grafického designu, na nějž mohou být Češi právem hrdí.