Výstava Design a transformace: UMPRUM v Bruselu představí historii, současnost a vizi českého designu

Logo výstavy Design a transformace. Příběhy českého designu 1990–2020

Design a transformace

18/7/2022

Vytisknout
Kopírovat odkaz
Český porcelán, vizuál výstavy Design a transformace. Příběhy českého designu 1990–2020
Český porcelán, vizuál výstavy Design a transformace. Příběhy českého designu 1990–2020
Logo výstavy Design a transformace. Příběhy českého designu 1990–2020

Design a transformace

18/7/2022

Vytisknout
Kopírovat odkaz

„Český design“ to není jen kubismus, ateliérové sklo, cibulák nebo světově proslulé škodovky. Komplexní pohled na český design připravují autoři výstavy, která bude od září do konce letošního roku k vidění v Design Museu v Bruselu a v bruselském Pražském domě.

Příjemce daru

Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze

Datum podpory

prosinec 2021

Proč podporujeme

  • výstava představí v Bruselu světovému publiku špičky českého designu posledních 30. let, a je tak skvělou příležitostí pro prezentaci českého talentu
  • v souvislosti s českým předsednictvím v Radě Evropské unie podporuje projekt dobré jméno naší země ve světě

O projektu

U příležitosti českého předsednictví v Radě Evropské unie připravila Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze (UMPRUM) výstavu s názvem Design a transformace. Příběhy českého designu 1990–2020. Od září až do konce roku 2022 bude k vidění v Design Museu v Bruselu a v bruselském Pražském domě. Autoři výstavy si dali za cíl představit významné české podniky, jejichž úspěchy vyplývají mimo jiné ze spolupráce se špičkovými českými i světovými designéry, přiblížit historické pozadí i současné trendy českého designu. Zároveň chtějí ukázat, že pojem český design neznamená jen český kubismus, ateliérové sklo či automobily Škoda. Pozoruhodných výrobků a děl spojených s Českou republikou je daleko více. 

V druhé rovině expozice sleduje vztahy mezi transformací společnosti a designovou produkcí. Kromě produktů samotných seznámí návštěvníky s příběhy čtrnácti vybraných firem a projektů, a to jak s těmi se staletou historií, tak i s těmi zcela novými. Hlavní pozornost přitom věnuje specifickému období uplynulých třiceti let. Vedle historické perspektivy se výstava soustředí na současnou podobu a úlohu designu. Sleduje nové strategie, způsoby, jak dnešní designéři přistupují k aktuálním technologickým, ekologickým a etickým výzvám. V souvislosti s posunem pojetí designu od produkce krásných hmotných předmětů k virtuální oblasti a do pozice strategické organizační síly se proměňuje i samotná disciplína –  dochází k transformaci designu.

Po bruselské premiéře se výstava přesune do České republiky, konkrétně do Moravské galerie v Brně, která je společně s Úřadem vlády České republiky jedním z jejích spolupořadatelů.