Za chvíli je ale už čas začít, a tak se celý štáb, herci i nepočetné, exkluzivní publikum přesunou do dvorany. Tam malé diváky přivítá herec Ondřej Cihlář, vypravěč a průvodce dnešním představením, přednáškou o tom, co to byl protektorát, jak fungoval protifašistický odboj, a upozorní je, že celé představení sice bude probíhat v protektorátní němčině, ale netřeba panikařit, protože on má s sebou část kapesního slovníku. Uklidněny touto informací zaujmou děti místa na ochozech v prvním patře a představení před kamerou se může rozběhnout.
Setmělá kamenná masa rozlehlého prostoru se brzy naplní kouřem, ze kterého ostře září dlouhé astery. Děj se sice odehrává ve dvoraně a na schodištích, která do ní vedou, ale herci k přesunům mezi scénami používají i ochozy a občas nám tak za zády proběhne pár německých vojáků nebo přeskáče obrovský Pérák na odpružených chůdách. Celé to vytváří lehce surrealistickou atmosféru, kterou je obtížné popsat.
A není to ani nutné – Péráka stejně jako všechna ostatní představení, která se do projektu zařadila, totiž můžete – i když ze záznamu – sami zažít a posoudit, jak funguje tohle nové „živé umění na dálku“. A třeba se i zamyslet nad otázkami, na které my jsme si nakonec, přestože jsme všechno viděli na vlastní oči, stejně odpovědět nedokázali: je to film? Je to divadlo? Co je vlastně Film Naživo? Věříme ale, že dokud kultura žije, nejsou ty odpovědi zas až tak důležité.